Obserwując nasze dzieci wiemy, co je ciekawi, co im najlepiej wychodzi, a z czym radzą sobie gorzej. Trudno jest jednak nadążyć za zmieniającymi się zainteresowaniami. W pierwszych latach rozwój dziecka przebiega szybko, stąd trudno przesądzać o talentach malucha na początku przedszkola.
Oferta:
Katecheza - Piotr Zima
Oddział I - wtorek godz 9:30 - 10:00
Oddział II - wtorek godz. 09:00 - 09:30
środa godz. 13.15 - 13.45
Oddział A - poniedziałek godz. 12:30 - 13:00
wtorek godz. 8:00 - 8:30
Oddział B - środa godz. 12:30 - 13:00
piątek godz. 12:30 - 13:00
Język angielski - Marzena Gajewska
Oddział I ( maluszki) - piątek 10:30 - 11:00
Oddział II - poniedziałek 12:00- 12:30
czwartek 10:30 -11:00
Oddział A - środa 11:00 -11:30
czwartek 12:30:00 - 13:00
Oddział B - poniedziałek 10:00 - 10:30
środa 10:30 - 11:00
Zajęcia logopedyczne- Marzena Gajewska
Zajęcia logopedyczne odbywają się
w zespołach 4 osobowych i trwają po pół godziny tygodniowo w każdym
z nich:
- Dzieci z grupy A (w MZS nr 4) 9:30 - 10:00 wtorek oraz godz. 11.30- 12:30 - środa,
- Dzieci z grupy B ( w MZS nr 4) godz. 10.30-11:30 - poniedziałek
- Dzieci z grupy I i II w Przedszkolu na ul. Potockiego - poniedziałek 12:30 - 13:30 oraz czwartek godz. 10:00- 10.30
Głównym celem zajęć logopedycznych jest kształtowanie i usprawnianie mowy dzieci.
Cele szczegółowe:
- - kształtowanie prawidłowych nawyków oddechowych,
- - usprawnianie narządów artykulacyjnych,
- - stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy,
- - rozwijanie percepcji słuchowej,
- - wzbogacanie zasobu słownictwa,
- - wywoływanie prawidłowego brzmienia zaburzonych głosek,
- -wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z zaburzeniami mowy,
- -budzenie motywacji do ładnego mówienia,
- -rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy w zespole.
METODY PRACY:
- - logopedyczne (charakterystyczne dla postępowania logopedycznego),
- - lingwistyczne (kultura żywego słowa, ćwiczenia fonetyczne, dykcyjne),
- - pedagogiczne (wszelkie metody stosowane na gruncie terapii pedagogicznej),
- - psychologiczne (techniki relaksacyjne, motywowanie, psychodrama).
Zajęcia z pedagogiki Marii Montessori
Pedagogika Marii Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju: fizycznego oraz kulturowego i społecznego, wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność. Pomaga w rozwijaniu indywidualnych cech osobowości, w formowaniu prawidłowego charakteru, zdobywaniu wiedzy, umiejętności oraz współdziałania w grupie.
Każde dziecko rozwija się w swoim własnym tempie...
Motto Montessorii, brzmi: "Daj mi czas". Każde dziecko, w różnym czasie zdobywa umiejętności, których próba przyspieszania, w pojęciu Montessori, niczego dobrego nie przynosi.
Założenia pedagogiki według Marii Montessori:
- uczenie przez działanie - wychowankowie zdobywają wiedzę, kompetencje, umiejętności i doświadczenie poprzez własną spontaniczną aktywność; nauczyciele nie narzucają dziecku działań, ale jedynie współpracują w procesie wychowawczym
- samodzielność - dzieci samodzielnie podejmują decyzję dotyczącą miejsca, rodzaju i czasu pracy; decyzja jest indywidualna lub podejmowana razem z partnerem; w ten sposób dzieci kształcą swoje indywidualne zdolności i nabierają doświadczenia w prawdziwej ocenie własnych umiejętności
- koncentracja - wychowankowie uczą się dokładności i systematyczności podczas działania
- lekcje ciszy - dzieci nabierają wprawy w umiejętności pracy w ciszy
- porządek - dzieci nabywają umiejętności utrzymywaniu porządku w swoim otoczeniu
- społeczne reguły - łączenie w grupy dzieci w różnym wieku (zazwyczaj trzy roczniki), co umożliwia wzajemne uczenie się od siebie; wykształcenie u dzieci świadomości, że nie wolno przeszkadzać, ranić i niszczyć
- obserwacja - to podstawowa zasada umożliwiająca dorosłym zapoznanie się ze światem dziecka; wychowawca powinien z baczną uwaga i dużym szacunkiem obserwować dziecko, aby zauważyć ewentualne przeszkody w rozwoju; obserwacja daje możliwość bycie przewodnikiem dziecka
- indywidualny tok rozwoju - każde dziecko powinno rozwijać się według indywidualnych możliwości i własnego tempa, powinno podejmować tylko te zadania, do których jest już przygotowane; każde dziecko zasługuje na życzliwość, uwagę i indywidualną opiekę wychowawcy.
Istotnym elementem pedagogiki Marii Montessori jest autorski zestaw materiałów edukacyjnych. Pomoce dydaktyczne stosowane przez włoską lekarkę charakteryzują się kilkoma podstawowymi cechami:
- są wykonane w sposób prosty, precyzyjny i estetyczny
- ich wykonanie uwzględnia potrzebę stopniowania trudności
- są przystosowane do konkretnych potrzeb rozwojowych wychowanka
- charakteryzują się logiczną spójnością
- ich wykonanie i sposób konstrukcji daje możliwość samodzielnej kontroli błędów i pomyłek
- są oryginalne - w żadnym egzemplarzu nie powtarza się żaden element.
Zajęcia w grupie I odbywają się w piątki w godz. 10.00-10.30
Prowadząca: Jolanta Romaniuk
Zajęcia umuzykalniajace
Zajęcia rytmiczno- umuzykalniające dla dzieci w wieku przedszkolnym mają na celu rozbudzenie wrażliwości muzycznej i estetycznej dzieci, rozwijanie zamiłowania do śpiewu, muzyki, tańca oraz zaspokajanie potrzeby ruchu przez:
- rozwijanie słuchu muzycznego
- kształcenie poczucia rytmu
- poprawne śpiewanie piosenek
- poprawne i estetyczne poruszanie się
- wspólne muzykowanie
- rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej.
Różnorodne formy ćwiczeń i zabaw wpływają dodatnio na kształtowanie pozytywnych cech charakteru i przygotowują dzieci do rozpoczęcia nauki w szkole poprzez:
- kształtowanie społecznych postaw i zachowań
- nabywanie umiejętności kontaktowania się i współdziałania w grupie
- rozwijanie silnej woli
- budzenie wiary we własne siły i celowości podejmowanych wysiłków
- wyrabianie umiejętności skupienia się i koncentracji na wykonywanej czynności
- kształtowanie umiejętności zauważania innych i poczucia odpowiedzialności
Formy i rodzaje zajęć muzycznych w przedszkolu
- śpiew
- zabawy ruchowe przy muzyce
- taniec
- ćwiczenia rytmiczne, agogiczne i wykorzystujące elementy dynamiki
- gra na instrumentach perkusyjnych
Gry i zabawy z elementami gimnastyki korekcyjnej.
W dbałości o zdrowy rozwój ruchowy dzieci w naszym przedszkolu prowadzone są gry i zabawy z elementami gimnastyki korekcyjnej. Jak dobrze wiemy wszelkie nawyki kształtują się u dzieci już od najmłodszych lat, dlatego staramy się aby nawyk prawidłowej postawy utrzymywał się u naszych przedszkolaków jak najwcześniej. Dla dzieci najodpowiedniejszą formą ruchu jest zabawa, dlatego też to właśnie poprzez gry i zabawy nasi podopieczni uczą się odruchu prawidłowej postawy.
Podstawowe cele płynące z zastosowania zabaw i gier ruchowych w gimnastyce korekcyjnej:
Cele edukacyjne:
- kształtują odruch prawidłowej postawy ciała w różnych pozycjach wyjściowych,
- wpływają na poszczególne grupy mięśniowe w celu likwidacji dystonii mięśniowej,
- wyrabiają zdolności do długotrwałego utrzymywania skorygowanej postawy,
- sprzyjają odciążeniu kręgosłupa od ucisku osiowego poprzez leżenie, pełzanie, ślizgi na czworakach,
- podnoszą ogólną sprawność i wydolność organizmu,
- utrzymują prawidłową ruchomość kręgosłupa,
- wzmacniają grupy mięśniowe, które w głównej mierze decydują o prawidłowej postawie i wydolności stóp.
Cele wychowawcze:
- uatrakcyjniają zajęcia poprzez wprowadzenie radosnego nastroju
i dobrego samopoczucia,
- stwarzają najlepsze warunki do czynnego wypoczynku,
- wyrabiają dodatnie cechy charakteru, a w szczególności świadomą dyscyplinę
i karność,
- wyrabiają nawyk dokładnego wykonywania zadań korekcyjnych i wychwytywania błędów,
- wyrabiają nawyk respektowania przepisów zabaw i gier ruchowych,
- rozwijają umiejętność zespołowego współdziałania i współzawodnictwa,
- uczą pokonywania nieśmiałości w zespole,
- uczą koleżeństwa, społecznej odpowiedzialności.