Grupy A i B przystąpiły do realizacji programu edukacyjnego ,,Czyste powietrze wokół nas”. Jest to program skierowany nie tylko do dzieci, ale także do rodziców. Na początku zostali oni zapoznani z założeniami realizacji programu, a także poproszeni o wypełnienie anonimowej ankiety dotyczącej palenia papierosów, oraz zagrożeń z tego wynikających.
Dalszą formą realizacji były zajęcia dydaktyczne skierowane do dzieci, składające się z 5 zajęć warsztatowych:
- WYCIECZKA - na początku dzieci udały się na spacer, którego celem było ukierunkowanie ich na źródła i rodzaje dymu, poprzez obserwację otaczającego środowiska. Przedszkolaki zwracały uwagę na wszelkie rodzaje dymów, oraz to skąd i w jaki sposób się one wydobywają.
- ‘’CO I DLACZEGO DYMI’’- w czasie drugich zajęć, dzieci zostały podzielone na grupy 4- 5cio osobowe, ich zadaniem było narysowanie dymów, które zaobserwowały na spacerze. Wszystkie dzieci z zaangażowanie wykonywały swoje prace, a po zakończeniu zadania, każda grupa przedstawiała swój rysunek, dokładnie omawiając co się na nim znajduje. Zaprezentowano także duży plakat z rodzajami i źródłami dymów. Omawiając go sprawdzaliśmy jednocześnie, czy elementy na plakacie pokrywają się z rysunkami wykonanymi przez dzieci.
- ‘’JAK SIĘ CZUJĘ, KIEDY DYMI PAPIEROS’’- w trakcie tych zajęć dzieci wykonywały ćwiczenia oddechowe, usiadły wygodnie na dywanie, zamknęły oczy i wyobrażały sobie, że znajdują się na pięknej kwiecistej łące , w górach, wydychając przy tym świeże, pachnące powietrze nosem i wydychając ustami. Nagle dzieci zostały poinformowane ze przeszkadza im osoba, która zapaliła papierosa, musiały one zdecydować które powietrze było przyjemne, a które nieprzyjemne, które zapachy były dla nich miłe, a które złe. W trakcie tych zajęć przedszkolakom został przedstawiony dinozaur Dinek, uważnie wysłuchały piosenki o nim , a także pokolorowały jego portret.
- ‘’CO SIĘ DZIEJE, KIEDY LUDZIE PALĄ PAPIEROSY’- w trakcie tych zajęć, dzieci w skupieniu słuchały historyjki, która przydarzyła się Dinusiowi w pociągu podczas podróży do wujka. Dzieci przedstawiały jak zachowują się ludzie w przedziałach dla palących, a jak w przedziałach dla nie palących. Dodatkowo kolorowaliśmy obrazki Dinusia i śpiewaliśmy o nim piosenkę.
- ‘’JAK UNIKNĄĆ DYMU PAPIEROSOWEGO’’- dzieci poszukiwały w sali znaczków z zakazem palenia, rozmawialiśmy o tym czy już je wcześniej widzieli, gdzie można je spotkać, stworzyły także własne znaczki ‘’Nie pal przy mnie’’, jako symbol szkodliwości palenia oraz oznaki, że dzieci nie lubią dymu papierosowego .
Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach, których celem było wykształcenie w nich świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy, a także zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia tytoniu.
Chętnie wypowiadały się na konkretne tematy, pobudzając swoją wyobraźnię, dobrze przyswajały wszelkie informacje dotyczące tematyki projektu. Dzieci zdecydowanie zwiększyły swoją wiedzę o rodzajach dymów, ich źródłach, a także szkodliwości palenia.
Wykonały własne plakietki’’ Nie pal przy mnie’’, stworzyły prace plastyczne dotyczące pochodzenia dymów, nauczyły się piosenki o maskotce programu, a także pokolorowały portret Dinusia, wszystkie te prace z radością zostały zaprezentowane na wystawie.
Zajęcia przyniosły oczekiwane efekty, wprowadzenie wychowania antynikotynowego, jako części wychowania zdrowotnego jest pierwszym etapem działań edukacyjnych w kształtowaniu świadomych postaw antynikotynowych u dzieci przedszkolnych.